فرسودگی شغلی چه تاثیری بر تاب آوری افراد دارد؟

تجربه به من ثابت کرده است که هر چقدر در طول روز در کارم، فشار زیادی را تجربه کنم و روز سخت تری را پشت سر بگذارم، مراجعین یا اوضاع حاکم در محیط کاری یا محیط زندگی و اجتماع نامناسب و استرس زا باشد، آن روز از لحاظ  تاب آوری  و تحمل و مقاوت در برابر مشکلات، ناموفق تر از سایر مواقع عمل کی کنم.

همان طور که قبلا در مقاله های مربوط به فرسودگی شغلی اشاره کردم، فرسودگی شغلی می تواند ناشی از فشار کاری زیاد، بی عدالتی های پی در پی، نداشتن امنیت شغلی در کار، شغل نامرتبط با حیطه تخصصی فرد و … باشد. اما وقتی فشارهای متعدد در زمینه های مختلف بیش از پیش ادامه داشته باشد، این استمرار در فشار کاری می تواند بر روی تاب آوری افراد تاثیرگذار باشد.

چیزی که من بارها و بارها تجربه کردم. اما با کمی مهارت آموزی، کنترل هیجانات منفی مانند استرس و خشم، بهبود کیفیت زندگی، انجام خودمراقبتی، و اقدامات این چنینی به ظاهر ساده و کوچک اما بسیار حیاتی، تا حدود زیادی توانستم بر این مانع غلبه کنم. هر چند گاهی نیاز به کمک دارم.

در این مقاله قصد دارم به تاثیر تاب آوری بر فرسودگی شغلی اشاره کنم که: اگر دچار فرسودگی شغلی شدید، چطور آن را کنترل و برطرف کنید تا از پس مشکلات و بحران ها بر بیایید و به اصطلاح تاب آورتر شوید.

تحقیقات گسترده نشان داده است ارتباط معکوسی بین تاب آوری و فرسودگی شغلی وجود دارد. در واقع هر چقدر فرد احساس فرسودگی شغلی در کار خود کند و حس کند اوضاع مطلوب نیست، تاب آوری در فرد کاهش می یابد.

فرسودگی شغلی در بسیاری از موارد تحت تاثیر جنس، قومیت، سن، موقعیت اجتماعی، شغلی، درآمدی و اقتصادی قرار دارد. بنابراین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. تاب اوری نیز به دلیل رابطه معکوسی که با فرسودگی شغلی دارد، می تواند تحت تاثیر شرایط موجود تغییر کند یا جا به جا شود

به طور مثال زنان در یک شغل فرسایشی نسبت به مردان در همان شغل، به علت ماهیت وجودی شان، شرایط جسمی و ساختار مغزشان که ساختاری یک پارچه و کاملا یک دست است، شاید فشار و فرسودگی شغلی بیشتری را نسبت به مردان تجربه کنند. البته در این مورد استثنا هم وجود دارد که تعداد آن افراد به نسبت کل جامعه بسیار اندک است.

در ادامه به مواردی اشاره می کنم که در آن ها فرسودگی شغلی منجر به پایین آمدن تاب آوری شده است.

افت عملکرد فردی

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که در موقعیتی احساس کنید که عملکردتان نسبت به قبل افت کرده و دیگر آن کیفیت سابق را ندارد. زمانی که عملکرد خود را با گذشته مقایسه می کنید و احساس می کنید که عملکردتان از کیفیت کافی برخوردار نیست، ممکن است تحت تاثیر فرسودگی شغلی باشید. اگر نسبت به قبل افت کیفی عملکرد داشتید و این مسئله به مرور باعث آسیب به امور زندگی تان شد، حتما نسبت به مسئله ی  فرسودگی شغلی اید حساس تر شوید. فرسودگی شغلی اگر در شما مورد تایید باشد، و این مسئله در شما ماندگار و تبدیل به یک چالش عمیق و مستمر شود، می تواند بر تاب آوری در شما اثر منفی بگذارد.

عدم تحمل سختی کار

گاهی برایتان پیش می آید که حس کنید یک کار ثابت که پیش از این، خیلی راحت و بی دغدغه  آن را انجام می دادید، سخت تر از گذشته برایتان به نظر می رسد. جالب اینجاست که آن فعالیت و کار محوله درست همان کاری است که تا چند ماه پیش انجامش می دادید. اما به نظر سخت تر از قبل می رسد و زود واکنش نشان می دهید یا حتی غر می زنید. این موضوع نیز می تواند به فرسودگی شغلی شما مربوط باشد که در طولانی مدت منجر به افت تاب آوری تان می شود.

عدم تحمل ناملایمتی ها

اگر شما مدتی است که نمی توانید هر ناملایمتی یا بحران در محل کارتان را تحمل کنید، زود واکنش نشان می دهید یا حتی شاید منجر به درگیری های گاه و بیگاه با همکاران و ارباب رجوع شده است، ممکن است فرسودگی شغلی علت این مورد باشد. باید یاد بگیرید چگونه درباره مشکلات و ناملایمتی های احتمالی با بقیه افراد صحبت کنید. نه آنکه با هر ناملایمتی از کوره در رفته و واکنش افراطی از خود نشان دهید. اگر نتوانید بر این مسئله غلبه کنید و این مسئله برای شما تبدیل به بحران شده باشد، کم کمبر تاب آوری تاثیر منفی می گذارد.

بی تفاوتی نسبت به سلامت روانی- جسمی

اگر جزء افرادی هستید که چند ماه یا حتی چند سال است مراجعه به پزشک و چکاپ، مراجعه به دندان پزشک و رسیدگی به سلامت دهان و دندان، مراجعه به روانشناس و بررسی نقطه ی درد را به تعویق می اندازید و همه ی امور مرتبط به سلامتی( روانی- جسمی) تبدیل به بی اهمیت ترین اتفاق جهان شده است، احتمالا این مورد هم به علت فرسایشی بودن شغل می تواند ایجاد شود که در صورت تداوم می تواند بر تاب آوری و قدرت تحمل و مقاومت در برابر مشکلات تاثیر منفی بگذارد.

 

در تمامی موارد بالا فرسودگی شغلی منجر به افت تاب آوری در افراد شده است. فرسودگی شغلی و تاب آوری دو مفهومی هستند که به طور معکوس با هم در ارتباط اند. هر چه فرسودگی شغلی در افراد بالاتر رود، میزان تاب آوری و تحمل مشکلات و سختی ها در آن ها کاهش می یابد.

 

بهاره نام یار وب‌سایت
این بار آمده ام تا ماندگار شوم...! جاودانگی بهترین است. ولو فقط با یک جمله ی ساده. آن یک جمله می شود اثر انگشت تو در دنیایت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *